//LovingYou
Welcome Chinggu :) + Follow | Dashboard

DULU DAN SEKARANG
Thursday 12 July 2012 | 10:16 | 0 comments
Assalamualaikum semueiii!! ^,^

Haloha! Halo dude. Halo babe. Halo korang. :) Huhu.. saja pusing2 kampung petang tadi. 3 bulan dok rumah kan. Tak keluar mana pun. So, tergerak pulak hati nie nak usha2 kampung sendiri.. ahaks! Mana tahu, jumpa abang hensem ke,,  harta karun ke. (mengarut!) hehe.. namun begitu,, apa yang menjadi tatapan mata ku amat menyakitkan hati dan sanubari. Mulut ku melopong hingga menampakkan aesophagus , mata ku membutang bak butang baju melayu, tangan dan kaki ku menggigil. Peluh ku keluar merecik! Minda ku keliru, otak ku tidak mampu mentafsir apa yang dilihat oleh si mata dan masa seakan2 terhenti.  Lamunan dan nostalgia semalam lenyap dari ingatan.. Cheeewaahh! Ayat! Hiperbola sungguh kan?. Wahaha..actually  saja je., nak menunjukkan bertapa terkejut beruknya aku. Sepanjang aku berjalan tu,, aku  tengok segala benda dah berubah.


 

Sungai yang dulunya aku mandi dengan kawan2 dah di tambak tanah.

Pokok yang dulunya aku panjat  dah di tebang.

Tanah selut yang dulu aku turun berkubang time hujan dah tak ada lagi.

Parit tempat  dulunya aku sauk ikan dah semak samun jadik nya.

Tak ada lagi sampan buruk.

Tak ada lagi pondok kayu.


 
Yang ada cuma rumah2 yang sedang dibangunkan..


 
Semua kenangan time kecik2 dulu lenyap. wwuuu! Rindu yang teramat sangat. Nak tengok batang pokok pisang yang aku dengan kawan2 tumbuk sampai kena kejar dengan tebuan. Nak tengok pokok buah cermai yang aku panjat sampai ke puncak semata2 nak cicah dengan kicap. Tak sedar tuan punya tanah ke daun dah tunggu kat bawah dengan batang penyapu. Nak tengok sungai yang aku anggap cetek dan singkat, tapi penuh dengan kenangan. Sebab mandi sungai lah aku kena libas dengan kain basah. Huhu..sekarang,,  harap nama je kampung, tapi nilai sentimental kampung tu sendiri pun dah tak ada lagi. segala bagai dah moden.  ANYBODY,, PLEASE GIVE ME BACK MY HOMETOWN!! MY MEMORIES!! Waaaa…..!

Budak2 sekarang pun dah lain benor. Kalau zaman aku dulu time sekolah rendah main permainan kampung je. Galah panjang,tuju2  guli, layang2, gasing, teng2.. budak2 sekolah rendah sekarang nie semua pergi cc,, yang lelaki rempit sana sini. Sibuk mintak duit kat mak ayah nak beli moto sebijik. Pada hal kaki nak tekan gear pun tak sampai lagi. Yang perempuan handphone sorang sebijik dah ada. Yang touch2 plak tu. aku dulu form 2 baru reti tekan button phone. Tu pun handphone torchlight. Form 5 baru dapat beli satu, tu pun guna duit sendiri. Budak sekarang, sikit2, “mak nak duit. Mak nak duit”. Hadoii..! 


 

main nie je dulu. jimat duit. no PS2 , PS3 OR apa PS lah..


Budak2 sekarang kecik2 dah hidup mewah kan?? Alasan mak bapak, tak nak tengok anak hidup susah. Tapi cara tu kena la betul pada tempatnya. Jangan apa yang di mintak, semua nak kasi. Disebabkan mudah dapat, cepat lah duit tu habis. Larat mak ayah nak cari duit, then lambak banyak2 kat budak2 macam nieh.

Ada budak darjah 2 berbangga sebab friends dia dekat facebook dah mencecah 2000 orang. Kalau aku time tu dulu, berbangga sebab dapat melukis je lah. Yang  tekap guna kertas cardboard kaler biru tu je. dunia dah maju kan..

Okay, okay, dah ada mak bapak yang gaduh2 baling pinggan dah kat belakang tu. Just because aku tulis entry nie.. huhu.


 


ingat lagi akan ini?? :')


Older Post | Newer Post
Owner

put your words and picture
Entries
About
Linkies

Walkie Talkie

Put your link shoutmix here :)

Music Box

put your music

Credit

background: Click Here
header: Click Here